Jak probíhá založení účtu
Napřed spolu uzavřeme příslušnou smlouvu o poskytování služeb, součástí které jsou i naše obchodní podmínky, ceníky a sazebník a produktové obchodní podmínky jednotlivých služeb, ktré u nás chcete používat. Tím se dohodneme na pravidlech, která budeme společně dodržovat. A to nejen při vedení účtu, ale i u dalších věcí, jako je platební karta, internetové bankovnictví Online banking nebo naše aplikace Smart Banking.
Podrobnosti, které se nevešly do následujícího shrnutí, si můžete kdykoliv najít právě ve smlouvě a zmíněných dokumentech. Anebo se na ně prostě zeptejte našich bankéřů, rádi vám pomůžou.
Obchodní podmínky, ceníky i sazebník můžeme průběžně měnit, třeba když chystáme nějaké nové služby. O změnách vám ale vždy dáme alespoň 2 měsíce předem vědět. A když s nimi nebudete souhlasit, můžete smlouvu jednoduše vypovědět a přestat využívat naše služby. Samozřejmě pokud u nás máte půjčku – tu musíte samozřejmě doplatit, i když u nás zrušíte účet.
Jak se o účet staráme neboli vedení účtu
Účet u nás můžete mít v českých korunách nebo v cizí měně nabízené bankou. Pokud vám na účet přijde platba v jiné měně, než v jaké je vedený, převedeme vám ji automaticky do měny účtu. Za náklady, které nám při tom vzniknou, si vezmeme odměnu podle sazebníku.
U některých služeb můžeme mít podmínky pro to, abychom vám je otevřeli nebo vedli, například minimální vklad. Stejně tak můžeme za vedení některých účtů nebo služby navíc chtít poplatky podle sazebníku.
Aby byly vaše peníze v bezpečí, můžeme omezit, kolik si jich můžete najednou vybrat, takzvaně nastavit limity pro výběr. Také můžeme chtít ověření totožnosti osoby, která peníze vybírá nebo je posílá na jiný účet. Pokud chcete, můžete si limity změnit podle svého.
Na některých účtech peníze úročíme, na jiných ne. Jak je to s tím vaším se dočtete v dokumentech, které vám k němu dáme. Dozvíte se tam i to, jak jsou případné úroky vysoké a jak často je připisujeme. Úroky každopádně připisujeme rovnou na účet, kterého se týkají.
Peníze na účtu máte pojištěné podle zákona.
Kdo má k účtu přístup
K účtu máte přístup jen vy a lidé, kterým to povolíte. Jedinou výjimkou jsou osoby a úřady, které mohou k účtu podle zákona, například opatrovník. Nikdo jiný s Vaším účtem nic dělat nemůže.
Abychom mohli vést účet a poskytovat vám všechny služby správně, potřebujeme o vás mít aktuální údaje. Pokud se vám tedy změní například kontaktní adresa nebo daňový status, potřebujeme o tom co nejdříve vědět.
Aby se k vašemu účtu nedostal nikdo jiný, musíte si chránit svá hesla a další přístupové údaje. Podrobnosti o tom najdete v obchodních podmínkách pro internetové a elektronické bankovnictví.
Placení, převody, výběry
Peníze můžete posílat je na jiné účty v Česku i v zahraničí, platit kartou nebo si je vybrat jako hotovost na pobočce nebo z bankomatů. Stejně tak si můžete na účet peníze poslat z jiného účtu, případně je na pobočce nebo přes vkladový bankomat na účet vložit. Může vám je také poslat nebo vložit někdo jiný.
Převody peněz můžete vyřešit v internetovém bankovnictví nebo aplikaci, případně postaru na papíře. V posledním případě ale počítejte se znatelným poplatkem.
Platby i převody můžete provádět jednorázově, nebo si je nastavit jako opakované. Stejně tak si u nás můžete nastavit inkaso, tedy možnost, aby někdo požádal o peníze z vašeho úču a my mu je do nastavené částky poslali. Hodí se to u plateb, které posíláte pravidelně, ale pokaždé v jiné výši. Třeba za telefon nebo elektřinu.
Samozřejmě platí, že když chcete peníze někam poslat, musíte jich mít na účtu dost. Říkáme také mít dostatečný zůstatek. Platí to pochopitelně i pro výběry a platby kartou.
Výjimečně můžou vaše peníze odejít jinam, než jste chtěli, anebo vám naopak přijdou peníze od někoho, kdo vám je poslat nechtěl. Když si toho všimneme my, ozveme se vám a pokusíme se to co nejrychleji napravit. Když si podobné nesrovnalosti všimnete vy, dejte naopak co nejdříve vědět vy nám, ať se na to můžeme podívat.
Z účtu můžeme peníze odepsat i bez vašeho pokynu, například když strháváme poplatky podle sazebníku, daně z úroků nebo splátku úvěru.
Jak se dozvíte, co se u vás na účtu děje
Když vám odejdou nebo přijdou peníze, uvidíte to hned v internetovém bankovnictví i aplikaci. Do té vám můžeme i posílat notifikace. Zároveň můžete za poplatek dostávat klasické výpisy poštou, pokud o to stojíte.
Když na svém účtu uvidíte nějakou nesrovnalost, potřebujeme ji od vás co nejdříve nahlásit, abychom ji mohli správně vyřešit. Jak rychle to musíte udělat, píšeme v dokumentech k založení účtu.
Kde a jak se dá účet zrušit
O zrušení účtu můžete požádat kdykoliv, stačí nám dát písemně vědět. Účet ale nezrušíme hned, chvíli vám poběží výpovědní doba. To, jak je dlouhá, najdete v produktových obchodních podmínkách účtu.
Zejména pokud závažně porušíte podmínky, na kterých jsme se dohodli ve smlouvě nebo dalších dokumentech, můžeme vám účet zrušit i my. To, jak přesně to probíhá, najdete také v podmínkách.
K čemu jsou termínované vklady
Peníze, které nebudete nějakou dobu potřebovat, si můžete uložit na termínovaný vklad. To znamená, že u nás zůstanou určitou předem dohodnutou dobu a my vám z nich zaplatíme výhodnější úrok než třeba na spořicím účtu.
Pokud budete peníze nakonec potřebovat dřív, můžete si je samozřejmě vybrat, ale o všechny úroky přijdete.
Jak fungují směnky a šeky
Směnky a šeky můžete přijímat i jimi platit, podrobnosti najdete v našich obchodních podmínkách a produktových obchodních podmínkách pro účty a platební styk. Řídíme se samozřejmě také pravidly stanovenými zákonem.
Proč říkáme v ceníku účtům „konta“ a jak fungují
Jako konto máme v ceníku balíček bankovních služeb, které si můžete založit společně za výhodnějších podmínek. Například účet s kartou a pojištěním nebo dalšími. Když si zrušíte hlavní účet, ke kterému konto patřilo, zrušíme vám s ním i ostatní služby, pokud se nedohodneme jinak. Pokud budete chtít některé služby zachovat, budete za ně platit jinak než dříve.
U některých kont chceme za vedení měsíční poplatek, jiná můžeme nabízet úplně bez poplatku nebo vám poplatky odpustit, když splníte nějaké podmínky. Například že vám měsíčně přijde na účet dost peněz nebo u nás budete mít hodně úspor. Za některé služby, především za ty méně používané, můžeme chtít i u konta nějaké poplatky navíc. O všech poplatcích a podmínkách se dozvíte v sazebníku.
Co je dětský účet
Dětem do 15 let u nás můžete jako jejich zákonný zástupce založit jejich vlastní účet.
Zároveň si dětský účet můžete propojit se svým internetovým bankovnictvím a aplikací, abyste měli přehled, jak dítě s penězi hospodaří. Můžete mu také nastavovat limity pro placení a vybírání peněz.