SEPA inkaso

SEPA inkaso je bezhotovostní inkaso EUR v rámci SEPA prostoru, iniciované příjemcem na základě předcházející dohody s plátcem (tzv. Mandát).

Příjemce SEPA inkasa může být pouze podnikatelský subjekt, řádně zaregistrovaný u příslušné lokální autority (pro ČR je to ČNB). Registrací u příslušné autority získá příjemce SEPA inkasa Creditor ID (též CID, PRINK), který je součástí Mandátu i každé výzvy k SEPA inkasu. Plátce SEPA inkasa může být kdokoliv (podnikatelský subjekt i soukromá osoba), pokud svůj účet povolí pro provádění SEPA inkasa.

 

Výhody SEPA inkasa

  • jednoduchost – pohodlné provádění jednorázových i opakujících se plateb v pevné i proměnlivé výši v rámci SEPA prostoru

  • bez dodatečných nákladů – platba není omezena částkou a je provedena v plné výši, tzn. na účet příjemce je vždy připsána celá poukazovaná částka, poplatky banky plátce a příjemce jsou účtovány zvlášť (tzv. SHA poplatek)

  • informovanost
    • příjemce má možnost zaslat s výzvou k SEPA inkasu zprávu pro plátce
    • plátce je s předstihem informován o příchozí výzvě k SEPA inkasu a datu splatnosti
  • jednotné právní předpisy platné napříč celou EU/EHP

Typy SEPA inkasa

Spotřebitelské inkaso (CORE) je určeno spotřebitelům i podnikatelským subjektům. Inkaso je odvolatelné, tj. lze žádat o vrácení peněžních prostředků bez udání důvodu po stanovenou dobu. Klient si může s bankou sjednat dodatečné služby, např. provedení úhrady může být podmíněno úspěšnou kontrolou proti zadanému souhlasu se SEPA inkasem.

UniCredit Bank CZ nabízí pouze pasivní část Spotřebitelského SEPA inkasa, tj. zpracování došlé výzvy k SEPA inkasu a odeslání inkasní úhrady, popř. odmítnutí takové výzvy.

Podnikatelské inkaso (B2B) je určeno výhradně podnikatelským subjektům. Pro provedení úhrady na základě výzvy k Podnikatelskému SEPA inkasu je nutné zadání souhlasu se SEPA inkasem. Tento typ SEPA inkasa je neodvolatelný, a plátce tudíž nemůže požádat o vrácení provedeného SEPA inkasa.

UniCredit Bank CZ podporuje Podnikatelské SEPA inkaso zcela, tj. vysílání inkasních výzev, zpracování došlých výzev k SEPA inkasu a odeslání inkasní úhrady, popř. odmítnutí výzvy.

Mandát

Mandát je písemná dohoda mezi plátcem a příjemcem, kterou plátce potvrzuje, že konkrétní příjemce je oprávněn inkasovat prostředky k tíži jeho účtu. Platnost Mandátu vyprší automaticky 36 měsíců od poslední zaslané výzvy. Příjemce je povinen Mandát archivovat.

  • Vzor Mandátu pro Spotřebitelské SEPA inkaso (CORE)
  • Vzor Mandátu pro Podnikatelské SEPA inkaso (B2B)

Účastnické banky SEPA inkasa

  • Podnikatelského SEPA inkasa (B2B)
  • Spotřebitelského SEPA inkasa (CORE)

Výzvy k SEPA inkasu je možné zadat pouze prostřednictvím následujících prostřednictvím eBankingových produktů:

  • BusinessNet Professional
  • MultiCash
  • EuropeanGate

Banka ve všech výše uvedených kanálech též umožňuje hromadný import SEPA inkas.