Jak vypadá online založení firmy?

  1. Přihlásíte se do aplikace pomocí Identity občana nebo Bank ID.
  2. Dáte souhlas s poskytnutím údajů, které budou využity notářem pro vaši identifikaci.
  3. Vyplníte základní údaje o vaší budoucí společnosti.
  4. Po vyplnění údajů a jejich odeslání vám bude během 2-3 minut přiřazen notář, který vás propojí do virtuálního roomu.
  5. Ve virtuálním roomu společně projdete a připravíte potřebné dokumenty.
  6. Pokud vše proběhne v pořádku, dojde k přímému zápisu vaší nové společnosti.
  7. Zbývá pak jen ohlásit vaši novou společnost úřadům.

Proces online založení firmy musí projít každý ze společníků samostatně. Každý se musí připojit ze svého počítače. 

Technické požadavky

  1. PC s operačním systémem Windows 10 nebo vyšším a programovýmvybavením pro potřeby uskutečnění videokonference
  2. Mikrofon a videokamera s rozlišením HD (1280x720) nebo lepším
  3. Webový prohlížeč Firefox verze >= 50, Chrome verze >= 45, Edge verze >= 79, Opera verze >= 30
  4. Nainstalované rozšíření do prohlížeče (Document signing component for NKČR)
  5. Nainstalovaná aplikace ICA Service Host

 

TIP: Otestujte si, zda máte svůj počítač připravený k online sjednání založení firmy: Notářský zápis na dálku (nkcr.cz)

 

Dále budete potřebovat:

 

  1. Bank ID/eIdentita - pro ověření vaší identity u notáře budete potřebovat Bankovní identitu. V UniCredit Bank prozatím Bank ID nabídnout neumíme, ale usilovně pracujeme na jeho přípravě, proto pokud máte účet u jiné banky, která Bank ID podporuje, můžete jej využít.. Úvod - Portál národního bodu (identitaobcana.cz)
  2. Kvalifikovaný certifikát pro elektronické podepsání dokumentů. Tento elektronický podpis vám do budoucna zjednoduší mnohé úkony ve vašem podnikání. Jestliže ho ještě nemáte, je možné si ho zajistit na každé poště: www.postsignum.cz/fyzické osoby

Co mít připraveno?

  1. Jméno vaší nové společnosti  - mělo by být unikátní a nemělo by být zaměnitelné s již existujícími subjekty. Pokud si potřebujete ověřit, zda společnosti stejného jména již neexistuje, můžete využít vyhledávání na portálu www.justice.cz. Pokud chcete mít i jistotu, že v rámci ČR a EU neexistuje ochranná známka nesoucí jméno vaší budoucí společnosti, můžete provést ověření na Úřadu průmyslového vlastnictví: RESDB-Vyhledávací formulář ochranných známek (upv.cz).
  2. Určete přesně obsah vašeho podnikání  -  součástí založení společnosti je výber správného NACE kódu, proto pokud jste schopni vybrat již nyní, projděte si číselník zde:
    CZ-NACE (mfcr.cz), pokud nejste přesně schopni určit, s výběrem vám pomůže notář.
  3. Sídlo společnosti -  sídlo musí být známo již při sepisování zakládací/společenské smlouvy, pro jeho deklaraci budete potřebovat ověřený souhlas vlastníka nemovitosti, pokud je zakladatel sám vlastníkem nemovitosti, bude vyřešeno ověření u notáře
  4. Základní jmění firmy  - může činit 1 Kč, avšak doporučujeme minimálně 1 000 Kč kvůli případným dalším změnám ve společnosti a podílech. Základní kapitál do 20 000 Kč lze uhradit v hotovosti u správce peněžitého vkladu – například u notáře, případně jeden ze společníků může být správce vkladu – čestné prohlášení se vyřeší přímo s notářem. U zápisu společnosti do Obchodního rejstříku pak stačí doložit písemné prohlášení správce vkladu o splacení základního kapitálu v hotovosti. Bankovní účet pro firmu si založíte až poté. V případě vyššího základního kapitálu bude potřeba nejdříve zřídit účet pro jeho splacení.
  5. Společníci - k založení firmy potřebujeme znát  identifikační údaje všech společníků a jednatelů, a to v rozsahu  - jméno, příjmení, rodné číslo, adresa trvalého bydliště. Pro samotné založení bude potřeba, aby měl každý ze společníků samostatný počítač a kvalifikovaný certifikát.

TIP:  Nezapomeňte na marketing. Pokud se budete navenek prezentovat názvem firmy, pak si ověřte název domény, kterou budete používat pro své webové stránky - zde.