Identifikace a kontrola klienta

Informace pro klienty o identifikaci a kontrole klienta

Podle zákona č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.

Vážení klienti,

rádi bychom Vás touto cestou informovali o některých zákonných povinnostech UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. (dále jen Banka), se kterými se budete  jako klienti setkávat při navazování i v průběhu smluvního vztahu.

Hlavní povinnosti Banky v této oblasti jsou definovány:

  • zákonem č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen Zákon)
  • vyhláškou ČNB č. 281/2008 Sb. (dále jen Vyhláška)
  • zákonem o bankách č. 21/1992 Sb.

I. Identifikace

Identifikace je úkon, který musí vždy předcházet obchodnímu vztahu jehož předmětem je poskytování produktu nebo služby klientovi. Při identifikaci je Banka povinna zjistit, ověřit a zaznamenat identifikační údaje všech fyzických i právnických osob, které se obchodního vztahu účastní.

Kdy identifikace probíhá?

Identifikace probíhá, jak již bylo zmíněno, vždy před navázáním obchodního vztahu, dále vždy před uskutečněním každého bankovního obchodu (jednotlivé transakce) v hodnotě převyšující částku 1.000EUR nebo ekvivalentu v CZK (např. výběr / vklad hotovosti, nákup / prodej šeků a pod.) a v některých dalších situacích stanovených Zákonem.

Jaké údaje Banka při identifikaci zjišťuje?

U fyzické osoby nepodnikající:

  • všechna jména a příjmení
  • rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum narození
  • místo narození
  • pohlaví
  • trvalý nebo jiný pobyt
  • státní občanství

U fyzické osoby podnikající:

  • k výše uvedenému navíc též  obchodní firma, odlišující dodatek nebo další označení, místo podnikání a identifikační číslo 

U právnické osoby:

  • obchodní firma nebo název včetně odlišujícího dodatku nebo dalšího označení
  • sídlo
  • identifikační číslo nebo obdobné číslo přidělované v zahraničí
  • u osob, které jsou jejím statutárním orgánem nebo jeho členem, údaje fyzické osoby nepodnikající (viz výše)  pokud je statutárním orgánem nebo jeho členem právnická osoba, pak údaje podle tohoto odstavce

Jak identifikace probíhá? 

Na vlastním dokumentu Banky, se v případě identifikace fyzických osob jmenuje Identifikační karta klienta a jeho součástí je také Poučení o zpracování osobních údajů, které si můžete přečíst zde. 

Fyzická osoba při identifikaci předkládá průkaz totožnosti, právnická osoba předkládá doklad prokazující právní existenci subjektu. Banka je oprávněna pořizovat kopie dokladů předložených při identifikaci. Kopii průkazu totožnosti pořizuje Banka jen se souhlasem jeho držitele, v případě nesouhlasu provádí opis údajů do Identifikační karty. 

Identifikace fyzické osoby probíhá vždy za její fyzické přítomnosti. Zákon umožňuje následující varianty náhradního provedení identifikace:

  • vzdáleným zprostředkovaným způsobem, kdy identifikaci pro Banku provádí notář
  • převzetí identifikace od jiné právnické osoby při splnění pravidel daných Zákonem  

Detaily provedení identifikace náhradním způsobem Vám na požádání rádi sdělí pracovníci Banky. 

Banka nesmí vstoupit do smluvního vztahu s klientem, který se odmítl podrobit identifikaci, ani takovému klientovi nesmí realizovat obchod (poskytnout jakýkoli produkt či službu).

II. Kontrola klienta

Kontrola klienta je postup, který je Bance uložen Zákonem a Vyhláškou ČNB. Banka musí zjišťovat údaje nezbytné pro posouzení možného rizika legalizace výnosů z trestné činnosti (tzv. praní špinavých peněz) a financování terorismu.

Co je cílem kontroly klienta? 

  • získat informace o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu
  • zjistit skutečného majitele klienta, pokud klientem je právnická osoba
  • získat informace potřebné pro provádění průběžného sledování obchodního vztahu včetně přezkoumávání obchodů prováděných v průběhu daného vztahu za účelem zjištění, zda uskutečňované obchody jsou v souladu s tím, co Banka ví o klientovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu
  • přezkoumat zdroje peněžních prostředků klienta

 Jak a kdy kontrola klienta probíhá? 

Kontrola klienta probíhá v závislosti na typu klienta, typu obchodního vztahu, produktu nebo poskytovaném obchodu. 

Klient je Bankou individuálně vyzván k poskytnutí konkrétních podkladů za účelem provedení kontroly klienta. Klient může být například vyzván ke sdělení původu finančních prostředků, kterými disponuje, případně při hotovostní transakci může být klient vyzván k předložení písemného dokladu prokazujícího původ předmětných finančních prostředků. 

Klient je povinen poskytnout Bance informace, které jsou pro provedení kontroly klienta nezbytné, včetně předložení příslušných dokladů. Banka je oprávněna pro účely kontroly klienta pořizovat kopie takových dokladů. 

Banka nesmí vstoupit do smluvního vztahu s klientem, který jí neposkytl dostatečnou součinnost pro provedení kontroly klienta, ani takovému klientovi nesmí realizovat obchod (poskytnout produkt či službu). Stejně banka postupuje i v případě, kdy není možné klienta za účelem provedení kontroly kontaktovat.

III. Politicky exponovaná osoba

Politicky exponovanou osobou se rozumí fyzická osoba, která je ve významné veřejné funkci s celostátní působností, a to po dobu výkonu této funkce a dále po dobu jednoho roku po ukončení výkonu této funkce, a která má bydliště mimo Českou republiku, nebo takovou významnou veřejnou funkci vykonává mimo Českou republiku.

Například:

  • hlava státu nebo předseda vlády, ministr, náměstek nebo asistent ministra
  • člen parlamentu
  • člen nejvyššího soudu, ústavního soudu nebo jiného vyššího soudního orgánu, proti jehož rozhodnutí obecně až na výjimky nelze použít opravné prostředky
  • člen účetního dvora, člen vrcholného orgánu centrální banky
  • vysoký důstojník v ozbrojených silách nebo sborech
  • člen správního, řídicího nebo kontrolního orgánu podniku ve vlastnictví státu
  • velvyslanec nebo chargé d'affaires, nebo fyzická osoba, která obdobné funkce vykonává v orgánech Evropské unie nebo jiných mezinárodních organizací

Politicky exponovanou osobou je také fyzická osoba, která:

  • je k osobě uvedené v předchozím odstavci ve vztahu manželském, partnerském anebo v jiném obdobném vztahu nebo ve vztahu rodičovském
  • je k osobě uvedené v předchozím odstavci ve vztahu syna nebo dcery nebo je k synovi nebo dceři osoby uvedené v předchozím odstavci osobou ve vztahu manželském (zeťové, snachy), partnerském nebo v jiném obdobném vztahu
  • je společníkem nebo skutečným majitelem stejné právnické osoby, popřípadě svěřenectví nebo jiného obdobného právního uspořádání podle cizího právního řádu, jako osoba uvedená v předchozím odstavci, nebo je o ní Bance známo, že je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v předchozím odstavci, nebo
  • je skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenectví nebo jiného obdobného právního uspořádání podle cizího právního řádu, o kterém je známo, že bylo vytvořeno ve prospěch osoby uvedené v předchozím odstavci.

Jak Banka postupuje vůči politicky exponovaným osobám? 

Banka zjišťuje a ověřuje, zda je klient politicky exponovanou osobou nebo osobou blízkou této osobě. 

Banka je povinna u politicky exponovaných osob vždy provádět kontrolu klienta. 

Banka nesmí provést obchod (poskytnout službu nebo produkt) politicky exponované osobě, pokud jí není znám původ majetku politicky exponované osoby, který má být při obchodu použit.

Vážení klienti, 

doufáme ve vzájemné pochopení, vstřícnost a důvěru při realizaci požadavků, které jsou Bance uloženy Zákonem a Vyhláškou ČNB, a které stanovují rámec vzájemného úspěšného jednání.

S úctou
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.